قهوه بلاگ

همه چیز درباره قهوه ساز سایفون

کیش,قهوه فروشی در کیش,کافه کیش,قهوه کیش,قهوه فروشی

استفاده کرن از قهوه ساز سایفون (Siphon)

شما ممکن است تا کنون حتی نام این قهوه ساز را نشنیده باشید و یا برعکس شنیده و مطالب زیادی از آن را نیز در بسیاری از مجله ها و یا … مطالعه کرده باشید و یا حتی ممکن است این قهوه ساز را تحت نام های دیگری مانند:

vacpots, vacuum brewed coffee, siphon brewer siphon vacuum coffee و یا بسیاری از نام های ترکیبی دیگر شنیده باشید.

استفاده از سایفون (Siphon) درعمل آوردن و دم کردن قهوه در کانادا و ایالات متحده در دهه 1960 توجه و طرفداران خود را از دست داد و فقط برای چند دهه بعد مورد استفاده تعدادی از سازندگان دستگاه ها قرار گرفت ٬ بسیاری از برندهای معتبر ازجمله general electric,silex, sunbeam,cory و…را که برای تهیه قهوه از این وسیله استفاده می کردند در طول آن زمان از تولید و عمل راحت کرد.

این روش دم کردن قهوه از یک هسته که مجموعه ای از پره هاست حفاظت و نگهداری می کند که شاید یک در هزار و تعداد کمی از تولیدکنندگان به تولید انها ادامه دادند.

Bodum از دهه 1970 به تولید سایفون siphon coffee maker ادامه داده است . Cona نیز از قبل از جنگ جهانی دوم این قهوه ساز را تولید کرده است .Nicro که از تولید کنندگان وسایل کوچک بازرگانی و تجاری می باشد درست تاقبل از دهه 1970 که تقاضای این قهوه ساز از میان برود فقط برای کافه ها و رستوران ها این قهوه ساز را تولید می کرده است.

اما امروز در این زمان تقریبا 160 سال بعد از تولید اولین سایفون (Siphon) در فرانسه و ایتالیا ,این روش توسط بسیاری از افراد در صنعت متخصص مورد توجه قرار گرفته است و در حال گسترش میباشد. Peter Giuliano به عنوان فردی مشهور درزمینه مصرف قهوه سبز و شناخته شده به عنوان یکی از بهترین افراد مشتاق در این زمینه روش تهیه قهوه با سایفون (Siphon) را به عنوان یکی از بهترینروش های تهیه قهوه رتبه بندی کرده است.

Siphon coffee maker از ۵ بخش ساخته شده :

  1. یک محفظه در قسمت پایین جایی که آب درآغاز انجا قرار گرفته و قهوه دم کشیده شده درآنجا جمع می شود.
  2. بخش بعدی محفظه ی بالایی می باشد که دارای یک لوله بوده که به آن متصل است به همراه یک سوراخ در ته ظرف جایی که دم کشیدن و به عمل آمدن قهوه در آنجا رخ می دهد.
  3. یک نوع ماده و جنس محدود کننده که معمولا یک واشر لاستیکی می باشد یک خلا جزئی را در قسمت پایینی ظرف جایی که عمل دم کشیدن رخ می دهد ایجاد می کند.
  4. یک صافی یا فیلتر که می تواند ازجنس شیشه ,کاغذ, آهن یا پارچه باشد.
  5. در اخرنیز یک منبع گرما زا.

سایفون چگونه کار می کند ؟

  • به محض سرهم شدن و شروع به کار سایفون (Siphon) گرما به قسمت پایینی محفظه فرستاده میشود و همزمان با بالا رفتن گرما مقداری از آب به گاز و بخار اب تبدیل می شود.
  • گاز نسبت به زمانی کهماده در حالت مایع یا جامد بوده فضای بیشتر ی را اشغال می کند.و می تواند با انتقال گرمای بیشتر این حجم اشغال شده افزایش یابد.
  • گاز می تواند متراکم شود اما مایع قادر به متراکم شدن نیست. بخار آب
    به افزایش یافتن ادامه داده و به دنبال راه رهایی از این فشار می گردد ٬ تنها راه رها شدن از این فشار درظرف زیرین لوله بالارونده می باشد اما مشکلی که وجود دارد این است که مسیر توسط مایع درون خود مسدود شده است که در نهایت گاز برای حل این مشکل آب درون لوله را به سمت بالا هل میدهد.
  • این روشی بود که در آن دما با غلبه بر جاذبه تا حدی بالا می رود که از فیلتر درون مخزن عبور کرده و با قهوه ترکیب شود.گرما دهی به آب نه جوشاندن آن تا زمانی ادامه پیدا می کند که به خودش برای بالا رفتن از لوله سایفون (Siphon) فشار آورده و بخار گاز موجود در مخزن پایینی بتواند به طور مستقیم به siphon دسترسی پیدا کند.
  • همه دستگاه های Vacuum coffee maker ها سیفون ندارند که آب را با فشار از ظرف زیرین خارج کند نتیجه این امر این است که که همیشه مقدار آب در ظرف پایینی به جا
    می ماند .
  • هدف از این موضوع دو چیز می باشد یکی حفاظت از شیشه یعنی اگر به صورت خشک جوشیده شود ظرف گرمای زیادی را به خود جذب کرده و ممکن است به راحتی ترک بخورد و دیگری آنکه حاوی منبع آب بوده و می تواند به صورت بخار و گاز بسیار شدیدی درآید .
  • زمانی که آب مخزن زیرین پایین تر از لوله سایفون (Siphon) قرار دارد بخار آب شروع به بالا آمدن از این siphon می کند تا به مخزن بالایی برسد که این امر مایع را در قسمت بالایی نگه می دارد و باعث گرم نگه داشته شدن ظرف بالایی یعنی جایی که دم کشیدن قهوه در آن قسمت رخ می دهد میشود.
  • دما مناسب برای دم کشیدن چیزی در حدود 90 تا 95 درجه سانتی گراد یا 185 تا 104 درجه فارنهایت می باشد.
  • همانطور که حباب های حاصل از بخار آب از مایع قسمت بالای ظرف عبور می کنند می توان گفت که عمل دم کشیدن به عمل جوشیدن تبدیل شده است ینی تحت شرایط نرمال برای دم
    کشیدن قرار ندارد اگر شما سایفون (Siphon) را به حال خود رها کنید دمای آن به 100 درجه سانتی گراد نیز خواهد رسید اما در بیشتر موارد این امر زمانی اتفاق می افتد که منبع گرما دهی بسیار زیاد بوده و تقریبا 5 دقیقه یا بیشتر از زمان دم کشیدن عادی گذشته باشد.
  • هنگامی که مراحل و زمان دم کشیدن به پایان رسید که این زمان بستگی به سایز ظرف مورد استفاده دارد منبع گرمایی ما از بین می رود و یک عمل ساده فیزیکی رخ می دهد. به یادت داشته باشید گاز زمانی که گرم شود افزایش می باشد و تحت فشار متراکم می شوند و زمانی که منبع گرمازا از بین میرود و غیر فعال می شود گاز شروع به منقبض شدن می کند
  • سرانجان همه گازها در ظرف پایینی منقبض شده و شروع به ایجاد یک خلاء حاصل از فشار می کنند و در نتیجه شروع به کشیدن قهوه دم کشیده به سمت پایین در اطراف صافی می کند.

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز سایفون (Siphon)


نکته مهم !!!

مهم ترین نکاتی که به هنگام استفاده از قهوه ساز سایفون (Siphon) باید به خاطر داشته باشیم این است که:

  1. دانه های بو داده یا دانه های بو نداده و خام باید تازه باشند
  2. همچنین عمل آسیاب کردن دانه قهوه برای رسیدن به لطافت مورد نظر قبل از دم کردن به خوبی انجام شود و بلافاصله بعد از آسیاب کردن ذرات قهوه مورد استفاده قرار بگیرد و در این بین هیچ چیزی وقفه نیاندازد
  3. و به عنوان نکته ی آخر در طول دم کشیدن میزان گرما با دقت کنترل شود. برای شروع کار شما می توانید از اب جوش که به دما مناسب رسیده یا از آب سرد استفاده کنید که این موضوع تاثیری در طعم قهوه ندارد اما به یاد داشته باشید که برای داشتن یک قهوه ی خوب تاثیرکیفت آب مورد استفاده چشمگیر می باشد.اما اگر شما از آب سرد استفاده کنید و همه چیز را قبل از گرما دهی سرهم کنید مقداری از اب خیلی قبل تر از انکه به دمای مطلوب برسد به صورت آهسته از سایفون (Siphon) بالا میرود.
  4. یادمان باشد که به محض اینکه آب شروع به حرکت به سمت مخزن بالایی کرد با یک همزن مواد را به آرامی هم میزنیم تا دانه های آسیاب شده قهوه و آب با یکدیگر به خوبی مخلوط شوند.
  5. در این زمان سعی کنید که شعله را کم کرده تا از جوشیدن مایع جلوگیری شود.
  6. در آخر کار هوا به سرعت جذب قهوه می شود که فضای خلاء مانند موجود در مخزن پایینی را پر کند که نتیجه آن حباب زدن و تلاطم و آشفتگی در قهوه می باشد که این امر نشانگر دم کشیدن قهوه است.

انواع صافی و فیلتر های موجود برای قهوه ساز سایفون

هنگامی که این دستگاه را تهیه می کنید به همراه آن صافی وجود دارد که این صافی دارای تنوع گسترده ای می باشد که بسیاری از آن ها به همان جنس و طرحی که در گذشته تولید شده و مورد استفاده قرار می گرفتند اکنون نیز استفاده می شوند.

پارچه:

این جنس از فیلتر یک تکه پارچه ضخیم بوده که معمولا به صورت دایره شکل می باشد با حاشیه هایی دوخته شده در لبه خارجی و رشته حلقه ای برای حفاظت از صافی که به یک قسمت سرامیکی یا فلزی متصل شده است و به عنوان یک قسمت سخت در قسمت بالای صافی قرار گرفته شده است و این پارچه می تواند صدها بار مورد استفاده قرار گیرد .بعضی از افراد معتقدند بهترین فنجان قهوه از صافی که جنس آن پارچه ای باشد به دست می آید٬ زیرا برخلاف صافی کاغذی این جنس صافی این امکان را ایجاد می کند که تمام روغن سبک و بخار شدنی موجود در قهوه به راحتی از آن عبور کند.

کاغذ:

با شکل دهنده پلاستیکی یا فلزی:این صافی نیز مانند پارچه بسیار موثر و کارامد می باشد و می توان آن را به صورت جدا از دستگاه در صورت دلخواه خریداری کرد. قهوه ی به عمل آمده توسط این صافی از چربی بیشتری برخوردار می باشد زیرا این صافی از عبور مقداری از چربی موجود در قهوه جلوگیری میکند.

شیشه:

این فیلتر شیشه ای میله مانند درون لوله siphon قرار می گیرد با یک قسمت پیازی شکل که به صورت صافی در قسمت بالایی لوله عمل می کند. سطح ناهموار میانی که صافی می باشد قهوه را در یک شبکه حبس کرده اما مایع می تواند عبور کند . در عمل این صافی شیشه ای اجازه می دهد مقدار متعادلی از رسوب ته نشین شده وارد قهوه دم کشیده شود.که برخی این امر را یک مزیت و برخی نامطلوب می دانند.

نایلنی:

تعدادی از قهوه ساز یا قهوه جوش های الکتریکی مانند :black and decker infuse یا bodum electric santos ازیک قطعه فیلتر از جنس نابلون استفاده می کنند که این صافی اجازه عبور قهوه دم کشیده را میدهد.که این صافی امکان عبور روغن چربی موجود درون قهوه را ایجاد می کند اما این صافی بسیار حساس بوده و به راحت پاره می شود.
از دیگر صافی هایی که نایاب بوده و دیگر تولید نمی شوند می توان به صافی شیشه و فلز اشاره کرد.

منبع گرما های منتخب برای سایفون

منبع گرمازا معمولا به سه مدل دیده می شود .

  1. وارمر الکی با فیلتر
  2. وارمر گازی
  3. وارمر الکتریکی

به علاوه یک دستگاه گرمایشی شامل سیستم
مشعل هالوژن نیز وجود دارد.
شکل مخزن زیرین دستگاه به ما جزئیات را در مورد وسیله گرما زا می گوید برای مثال اگر صاف بود برای اجاق طراحی شده اگر گرد بود برای نصب شدن در بلای سایر منابع گرمازا طراحی شده
است.
چراغ های الکلی زیبا هستند اما به ارامی می سوزند . جدیدترین شیوه طراحی شده گازها هالوژن دار می باشند که در ژاپن پیشتاز می باشد.این دستگاه ها به طور ذاتی دارای نیروی زیادی می باشند تقریبا چیزی در حدود 400 وات و توسط سوئیچ های کاهنده کنترل می شوند.

آسیاب کردن و زمانبدی

اگر می خواهید قهوه شما به سرعت آماده شود بهتر است آب را از قبل بجوشانید.

اگر می خواهید از آب سرد و تازه استفاده کنید ابتدا مخزن پایینی را تا خط مشخص پر کرده و دستگاه گرمازا را قرار دهید .

برای تهیه هر فنجان قهوه با سایفون (Siphon) به چیزی حدود 4 اونس قهوه برابر 1035/31 نیاز است . همچنین به خاطر داشته باشید که کافئین موجود در قهوه تاثیر مستقیم بر تلخی آن دارد . به طور کلی برای تهیه 2 تا 3 فنجان به چیزی در حدود 70 ثانیه برای تهیه 5 فنجان درحدود 90 تا 120 ثانیه و برای 8 تا 10 فنجان تقریبا 3 دقیقه زمان نیاز است.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *