قهوه بلاگ

همه چیز درباره قهوه جوش پرکولاتور

کیش,قهوه فروشی در کیش,کافه کیش,قهوه کیش,قهوه فروشی

پرکولاتور (percolator)

پرکولاتور (percolator) یک نوع قهوه جوش برای دم کردن قهوه با چرخه مدام آب جوش یا نزدیک به نقطه جوش در اطراف دانه های قهوه به وسیله جاذبه تا زمانی که به استحکام مورد نظر برسد می باشد. این دستگاه اگرچه محبوبیت زیادی داشت اما در دهه 1970 با آمدن قهوه سازاتوماتیک مدل drip محبوبیت خود را تا حدودی از دست داد. پرکولاتورها (percolator) معمولا دانه های آسیاب شده را نسبت به سایر روش های دم کردن قهوه در معرض دمای بالاتری قرار می دهند و ممکن است قهوه دم کشیده را دوباره در اطراف دانه ها به گردش در آورد. در نتیجه قهوه دم کشیده شده با این دستگاه مستعد عصاری گیری بیش از اندازه می باشد. percolator همچنین ممکن است مقداری از ترکیبات اصلی درون قهوه را خارج کند که نتیجه آن ایجاد رایحه های مطلوب در حین عمل دم کشیدن بوده اما در نهایت قهوهای که تحویل می دهد از خوش طعمی کمتری برخوردار است. اما علاقمندان به پرکولاتور (Percolator) آن را به خاطر دما بالاتر آن که در نتیجه قهوه ی قوی تری را تحویل می دهد تحسین می کنند و همچنین بیان می کنند که این دام و مشکل بالقوه این دستگاه می تواند با کنترل
دقیق مراحل دم کشیدن از بین برود . این دستگاه به دلیل آنکه می توان با آن قهوه را حتی بدون نیاز به الکتریسته به عمل آورد بسیار محبوب بوده وبخاطر اینکه با آن می شود مقدار زیادی قهوه دم کرد در جمع هایی که تعداد افراد زیاد است از این دستگاه به وفور استفاده می شود.

نکاتی در مورد حفاظت از پرکولاتور (Percolator)

به هنگام استفاده از مدل الکتریکی این دستگاه نکات امنیتی اولیه وجود دارد که باید به آن ها توجه کرد:

  •  هرگز بدنه دستگاه را به طور مستقیم لمس نکنید و از یک دستگیره برای این کار استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از آتش سوزی ,شوک الکتریکی و یا هرگونه آسیب به فرد هرگز سیم بدنه ودوشاخه دستگاه را در تماس با آب یا سایر مایعات دیگر قرار ندهید.
  • هنگامی که از percolator استفاده نمی کنید یا می خواهید آن را تمیز کنید حتما آن را از برق بکشید. و هنگام تمیز کردن دستگاه تمام اجزا را از هم جدا کرده و اجازه دهید دستگاه به طور کامل خنک شود.
  • دستگاه پرکولاتور (percolator) را به هنگام استفاده حتما روی یک سطح صاف قرار دهید .و مراقب باشید که این سطح هرگز داغ نباشد.
  • قبل از استفاده از دستگاه از سالم بودن تمام قسمت های آن مطمئن شوید زیرا نوع برقی آن بسیار حساس تر می باشد.

مطالعه کنید : قهوه ساز کمکس چیست ؟ نحوه استفاده کمکس

اجزا دستگاه و خصوصیات آن

1. درپوش دستگاه
2. یک قطعه پخش کننده موادی که درون ان قرار می گیرد.
3. سبد و توری دستگاه
4. نقطه ی پخش کننده سیستم گرمایشی
5. چراغ اماده بکاردستگاه
6. میله وسط دستگاه
7. سیم جداشدنی از دستگاه

مدل های پرکولاتور (Percolaror)

این دستگاه دارای دو مدل 1.الکتریکی 2.گرمایی می باشد. که مدل گرمایی این دستگاه قابلیت این را
دارد که روی حرارت اجاق قرار بگیرد اما نوع الکتریکی آن از طریق متصل شدن به برق عمل می
کند.

مراحل تهیه قهوه با این دستگاه

1. پرکولاتور (percolator) شامل یک بدنه اصلی می باشد که یک لوله فلزی عمودی از این ظرف به سمت بالای بدنه اصلی هدایت شده است و فقط انتهای این لوله به سمت پایین دارای سوراخی در بدنه می باشد. قمست دیگر این دستگاه یک فیلتر سبد مانند می باشد که بر روی لوله عمودی قرار گرفته و ذرات قهوه را درون خود نگه می دارد و قبل از ریختن قهوه درون آن سبد مخصوص را با آب برای جلوگیری از بیرون ریختن و جابجا شدن ذرات خیس کنید.
2. یک پوشش پر از سوراخ در بالای این فیلتر در اطراف سرپوش قرار دارد که باعث می شود آب به تمامی قسمت های قهوه ریخته شود.
3. مقدار آب مورد نظر داخله بدنه ,درون ظرف اصلی و مقدار قهوه مطلوب نیز در بالای این بدنه قرار می گیرد. مهم است که اندازه آب پایین تر از قهوه درون ظرف باشد.و اندازه آب مورد نظر تا درجه مشخص شده روز بدنه دستگاه باید ریخته شود.
4. پس ازقرار دادن سبد روی میله پرکولاتور (Percolator) هردو را درون منبع گرمازای انتهای دستگاه قرار دهید.حال قسمتی که پخش کننده می باشد را روی صافی و سبد دستگاه قرار داده و در نهایت درپوش دستگاه را در جای خود می گذاریم. با جابجا کردن و برداشتن درپوش دستگاه ممکن است عمل جوشیدن اتفاق بیافتد. همچنین درجه مناسب و استاندارد برای این دستگاه 240 وات می باشد.
5. منبع گرمازا شروع به گرم کردن آب ته ظرف می کند . آب موجود در پایین قسمت ظرف نسبت به نواحی بالاتر سریعتر گرم می شود و شروع به جوشیدن می کند .این جوشش سبب ایجاد حباب در بالای ظرف می شود که این حباب باعث بالا آمدن آب و هل دادن آن به سمت بالا لوله عمودی درون ظرف می شود.
6. سپس این آب از بالای این لوله و سرپوش ظرف قهوه بیرون می آید. سوراخ های درون این سرپوش باعث توزیع آب در سرتاسر قهوه و در میان تمامی ذرات قهوه می شود.
7. آب پس از تراوش کردن در سرتاسر ذرات قهوه در اطراف ظرف قهوه تراوش می کند.سپس
این آب دوباره به مکان اولیه خود و جایی که آب سرد در آن قرار دارد می رود و کمک می کند که با ایجاد فشار آب از لوله ظرف بالا رود .تمام این روند به طور مداوم تکرار می شود .
8. به محض آنکه عمل دم کشیدن در میان تمام ذرات تراوش کرد تمام و سرتاسر دمای مایع درون دستگاه نزدیک به نقطه جوش می رسد که در مرحله جوشیدن متوقف می شود و قهوه آماده نوشیدن است.
9. درپرکولاتور (percolator) های دستی مهم است که میزان گرما را در این نقطه از بین برده یا کاهش دهید .اگر قهوه دم کشیده منبع گرمازا را وقتی در بالاترین درجه گرمایی خود قرار دارد ترک کند قهوه به دست آمده طعم تلخ تری خواهد داشت. بنابرین بهترین دما آن دمایی است که قهوه در نوشیده می شود نه دمایی که قهوه در آن دما بجوشد.

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز پرکولاتور (Percolator)


 

میزان قهوه مورد نیازبرای پرکولاتور (Percolator)

  • 12 فنجان=8 تا 12 قاشق سوپخور
  • 10 فنجان =8 تا 10 قاشق سوپخوری
  • 8 فنجان=6 تا 8 قاشق سوپخوری
  • 6 فنجان=5 تا 6 قاشق سوپخوری
  • 4 فنجان =4 تا 5 قاشق سوپخوری
  • 2 فنجان=3 قاشق سوپخوری

زمان میزان قهوه میزان اب تعداد فنجان

  • 15 دقیقه 150 گرم 4.8 لیتر 30
  • 20 دقیقه 200 گرم 6.4 لیتر 40
  • 25 دقیقه 250 گرم 8 لیتر 50
  • 30 دقیقه 300 گرم 9.6 لیتر 60

به خاطر داشته باشید که برای هر یک فنجان قهوه نیز حدود 5 اونس مایع که هر اونس حدود 31.1035 گرم می باشد آب نیاز می باشد.

مخترع پرکولاتور (Percolator)

توسط یک فرد امریکایی در سال های بین 1810 و 1814 اختراع شد .او هنگامی که در ارتش باواریا جایی که رژیم غذایی سربازان را به اندازه لباس پوشیدن آنها تحت نظر داشت مشغول به کار بود به این امر پی برد و جذب آن شد. همچنین تنفر و بیزاری او از الکل و بی علاقگی او به نوشیدن چای بود که به او این اجازه را داد که قهوه را به دلیل داشتن فواید مهیج آن تبلیغ کند.به دلیل کوشش و تلاش هایش در سال 1791 او کنت امپراطور رومی مقدس نامیده شد.دستگاه او از بالا امدن آب جوش در اطراف لوله برای شکل دهی به یک چرخه مداوم استفاده نمی کرد. اولین پرکولاتور (percolator) مدرن که هم تمامی این خصوصیات را داشت و هم می توانست روی
گاز اشپزخانه قرار بگیرد و گرم شود چند سال بعد در سال 1819 توسط آهن کوب و حلبی ساز پاریسی به نام joseph henry اختراع شد. همچنین تلاش های دیگری برای تولید دستگاهی که تحت سیسمتی دیگر مثلا با فشار حاصل از ظرف کار کند صورت گرفت. اولین حق انحصاری ایالات متحده برای این دستگاه اگرچه هنوز به روش قدیمی و بدون بالا رفتن بخار و آب عمل می کرد به نام james nason در سال 1865 منتشر شد. اما سپس یک کشاورز ایلینویز به نام Hanson Goodrich نوع مدرن این دستگاه را که به شکل امروزی در دسترس است به ثبت رسانید. او در سال 1889 روز 16 اگوست به دلیل این حق انحصاری خود جایزه داده شد. سرانجام در سال 1952 اولین پرکولاتور (percolator ) الکتریکی جهان توسط یک شرکت بریتانیایی به نام Russell Hobbs اختراع شد.

چند مدل محبوب پرکولاتور (Percolator)

  • مدل presto با ظرفیت 12 فنجان که گزینه مناسبی برای دم کردن قهوه در اندازه زیاد می باشد.تمام قسمت های این مدل به جز قسمت انتهایی و دسته آن که از جنس پلاستیک می باشند از جنس استیل ضد زنگ بوده و از مدل الکتریکی percolator می باشد. همچنین از نظر شست و شو نیز به راحتی تمیز می شود. برای تهیه 12 فنجان کامل قهوه چیزی حدود 12 دقیقه زمان کافی است.
  • مدل farbeware classic Yosemite با گنجایش 8 فنجان که به کمک منبع گرمایی کار می کند و یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده روزانه می باشد همچنین در قسمت بالایی این دستگاه یک برامدگی از جنس پلاستیک شفاف وجود دارد که شما عمل دم کشیدن قهوه را می توانید از آن ملاحظه کنید .این دستگاه را به راحتی در داخل ماشین ظرفشویی نیز می توان قرار داد. یکی از معایب این مدل پرکولاتور (Percolator) این است که هیچ چراغی به عنوان هشدار در هنگام آماده بودن قهوه ندارد.
  • مدل 14 فنجانی که مناسب برای استفاده در هر منبع گرمایی بوده و قیمت آن مناسب می باشد.
  • مدل 6 فنجانی presto به صورت الکتریکی عمل کرده و قهوه را در 5 دقیقه آماده می کند اما یکی از معایب این دستگاه این است که قسمت داخلی آن برخلاف بیرون آن به طور کامل ضد زنگ نمی باشد و اینکه برامدگی شیشه در بالای این دستگاه برای مشاهده داخل آن وجود ندارد.
  • یک مدل 8 فنجانی با بدنه ی شیشه ای که با منبع گرمایی عمل می کند نیز به نام medelco وجود دارد که به راحتی قابل شستو شو بوده و فیلتر داخلی آن از جنس پلاستیک می باشد.

چند نکته مهم

بخاطر داشته باشید که به هنگام استفاده از دستگاه پرکولاتور (percolator) خود هرگز از آب گرم و همچنین فیلتر کاغذی استفاده نکرده و از آب سرد در ابتدای کار استفاده کنید که این دو موضوع تاثیر بسزایی در طعم قهوه شما دارند. همچنین برای جلوگیری از مسدود شدن صافی از دانه های بسیار ریز قهوه استفاده نکنید .به هنگام استفاده از مدل شیشه ای این دستگاه بهترین کار استفاده از آب جوش در ابتدای کار می باشد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *