قهوه بلاگ

فرنچ پرس چیست ؟ آموزش استفاده و مدلها

کیش,قهوه فروشی در کیش,کافه کیش,قهوه کیش,قهوه فروشی

فرنچ پرس (French press)

تاریخچه French press

این قهوه ساز که با نام هایی مانند: cafetiere, cafetiere a piston یا coffee plunger شناخته میشود یک قهوه ساز دم آوری کننده قهوه بوده که در سال 1929 توسط طراح ایتالیایی به نام Attilio Calimani طراحی شد.

در طول سال های متعدد این قهوه ساز در طرح های مختلفی طراحی شده است . اولین فرنچ پرس (coffee press) که در فرانسه ساخته شده یک قهوه ساز مدرن با یک شکل اصولی و بنیادی بوده است . فرنچ پرس (French press) مدرن شامل یک بدنه استوانه ای باریک که معمولا از جنس شیشه یا پلاستیک شفاف بوده می باشد و همچنین مجهز به یک سرپوش فلزی یا پلاستیکی و یک پیستون که درون بدنه باریک ظرف قرار گرفته بوده و دارای یک فیلترنایلونی یا استیل ضد زنگ مشبک و روزنه دار است.

اسامی دیگر فرنچ پرس (French press)

این قهوه ساز در کشورهای مختلف با نام های متفاوتی شناخته می شود برای مثال در کشور ایتالیا با عنوان caffettiera a stantuffo ,در کشور استرالیا و نیوزیلند و افریقای جنوبی با نام coffee plunger دربریتانیا و هلند با نام cafetiere و در امریکا و کانادا با نام french press یا coffee press شناخته می شود.

مطالعه کنید : قهوه ساز وکتور V60 فیلم آموزشی و نحوه استفاده

نکاتی که در ابتدای کار باید بدانیم

میزان قهوه و آب مورد نیاز :

مقدار آب مورد نیاز اولیه برای 30 گرم یا 1.1 اونس قهوه چیزی در حدود 500 میلی لیتر یا 17 اونس آبگونه می باشد .که کمتر یا بیشتر مقدار قهوه مصرفی بستگی به ذائقه افراد دارد.بهتر است بدانید اندازه گیری با یک ترازوی گرمی قهوه نتیجه تکراری نسبت به زمانی که از پیمانه یا قاشق های مخصوص پیمانه استفاده می کنید به شما می دهد.حال به توضیح هر دو شیوه اندازه گیری قهوه میپردازیم

  1. استفاده از ترازوی گرم : در واقع هیچ نسبت ایده الی برای قهوه مورد استفاده در فرنچ پرس (French Press) وجود ندارد اما به طور کلی می توان گفت که نسبتی بین 10 به 1 تا نسبت 18 به 1 حداکثر و حداقل نسبت میزان قهوه به آب را نشان می دهد که میانگین آن چیزی در حدود 15.5 به 1 می باشد بدین معنا که در ازای هر 15.5 گرم آب 1 گرم قهوه نیاز است.
  2. اندازه گیری با استفاده از پیمانه : بدین صورت است که 1 قاشق قهوه مورد استفاده برای هر 4 اونس آبگونه . بعضی دیگر از دستور عمل ها این گونه بیان کرده اند که 1 قاشق قهوه برای هر 3 اونس آب مورد نیاز است .

به طور کلی می توان گفت که :

3 فنجان قهوه خوری معادل 12 اونس=3 تا 4 قاشق قهوه
4 فنجان قهوه خوری معادل 17 اونس=4 تا 5 قاشق قهوه
8 فنجان قهوه خوری معادل 34 اونس=9 تا 19 قاشق قهوه
12 فنجان قهوه خوری معادل51 اونس=13 تا 15 قاشق قهوه

دمای آب

دم کردن قهوه با فرنچ پرس (French Press) با قرار دادن ذرات آسیاب شده قهوه در داخل ظرف خالی و اضافه کردن آب جوشی با دمایی در حدود 93-96 درجه سانتی گراد یا 199-205 درجه فارنهایت آغاز می شود.

در چه زمانی آب را اضافه مبکنیم ؟

به محض اینکه آب به نقطه جوش رسید در حدود 30 ثانیه قبل از ریختن آن در قهوه ساز کمی صبر می کنیم و اجازه می دهیم مقداری از گرمای خود را از دست بدهد .

چگونه با فرنچ پرس (French press) قهوه درست کنیم؟

تهیه قهوه با این قهوه ساز را می توان به چند مرحله تقسیم بندی کرد که به شرح آن می پردازیم :

  • اندازه دانه آسیاب شده مناسب برای فرنچ پرس (French press) تقریبا درشت می باشد . برای تهیه قهوه با این قهوه ساز ابتدا ذرات آسیاب شده را داخل دستگاه قرار می دهیم ٬ هنگامی که آب را داخل ظرف می ریزید ممکن است حباب هایی در سطح ظاهر شود که میزان این حباب را میتوانید با آرام اضافه کردن آب به قهوه به حداقل برسانید.
  • گاهی بدلیل بیش از حد آرام اضافه کردن آب به قهوه ممکن است که ذرات قهوه به خوبی با هم ترکیب نشوند که در این هنگام بهتر است ازیک همزن که می تواند یک قاشق معمولی باشد استفاده کنید .سعی کنید از قاشق های چوبی استفاده کنید زیرا جنس فلز آنها می تواند باعث ترک خوردن ظرف شما شود که در صورت نشکن بودن ظرف دیگر جای نگرانی وجود ندارد.
  • حال پیستون مورد نظر را بدون فشار دادن آن به سمت پایین در بالای دستگاه قرار دهید زیرا فشار آوردن به پیستون به سمت پایین باعث از دست رفتن گرما می شود.بعد از 3 تا 4 دقیقه به آرامی پیستون را به سمت پایین فشار دهید . اگر به هنگام فشار دادن پیستون به سمت پایین نیاز به فشار زیادی بود و پیستون به سختی پایین می رفت لازم است که از دانه های درشت تری استفاده کنید اما اگر پیستون خیلی راحت و بدون هیچ فشاری به پایین رفت باید دانه های خود را کمی بیشتر آسیاب کنید.
  • زمان مناسب و پیشنهادی برای دم کشیدن قهوه با فرنچ پرس (French Press) چیزی در حدود 2.5 تا 6 دقیقه می باشد که بهترین زمان در بیشتر دستورالعمل ها 4 دقیقه در نظر گرفته می شود.
  • حال قهوه شما آماده سرو کردن است لازم است بدانید که فنجان قهوه تهیه شده با این قهوه ساز همیشه رسوباتی را در ته ظرف خود دارد بنابراین 1 تا 1.2 سانتی قهوه بجا مانده در فنجان خود را اگر طعم این رسوبات شما را اذیت می کند ننوشید تا طعم قهوه آخر فنجان برای شما به خوبی ابتدای آن باشد.

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز فرنچ پرس (French)


چند نکته ساده اما بسیار مهم

اگر قهوه شما مزه خوبی ندارد یا زیادی رقیق است این موضوع تا حد زیادی به اندازه دانه شما برمیگردد . دانه ها را بیش از حد ریز یا بیش از حد درشت اسیاب نکنید و اجازه دهید 3 تا 4 دقیقه قهوه شما خوب خیس بخورد.
اگر قهوه شما بیش از حد تلخ است بدانید که دانه های شما بیش از حد اسیاب شده . اگر قهوه شما بو داده تیره می باشد مطئن شوید که تازه است و دمای دم کشیدن ان را تا 195 درجه فارنهایت کاهش دهید.بیشترین طعم قهوه مربوط به رایحه روغنی است که در داخل دانه های ان است پس با گرمای بیش ازحد یا در معرض هوا قرار گرفتن ان این رایحه را از بین نبرید. اگر قهوه شما بیش از حد غلیظ است 3 دقیقه زمان برای خیس خوردن ذرات قهوه کافی است همچنین اجازه ندهید که قهوه دم کشیده داخل ظرف شیشه ای که در ان دم کشیده بیش از حد بماند پس ان را به ظرف دیگری که دارای گرماست
انتقال دهید یا به میزان مورد نیاز قهوه دم کنید.

محبوب ترین مدل های فرنچ پرس (French press)

  • Bodum Chambord


یکی از محبوب ترین مدل های French press می باشد که در بسیار از سایز ها موجود است ازمدل 12 فنجانی تا حداقل 3 فنجانی .این قهوه ساز دارای چند خصوصیت می باشد که به شرح آن ها می پردازیم:

اول اینکه بدنه قهوه ساز از جنس کروم برنج آبکاری شده بوده که بسیار مقاوم می باشد و سال ها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دوم اینکه شیشه باریک داخل قهوه ساز به راحتی برای شست و شو از آن خارج می شود

سوم آنکه فیلتر ضد زنگ این قهوه ساز به راحتی قابل جابه جایی و تعویض است و در آخر اینکه قابل شست و شو با ماشین ظرف شویی می باشد.

  • sterling pro french press


در این مدل فرنچ پرس (French Press) به جای یک لایه از دو لایه فیلتر استفاده کرده است تا ذرات قهوه کمتری به درون قهوه ساز وارد شوند.محبوب ترین مدل این این قهوه ساز نوع 8 فنجانی آن میباشد.

  • kona french press

دارای بدنه ای انحنا دار و از جنس پلاستیک محکم این قهوه ساز گزینه ی مناسبی برای استفاده در موقعیت های غیر رسمی تر می باشد.

  • Grosche french press

یکی از تازه ترین مدل های فرنچ پرس (French press) می باشد که وارد امریکا شده است اگر شما به یک قهوه ساز شیشه ای علاقمند هستید این قهوه ساز گزینه مناسبی می باشد. طراحی این مدل بسیار جالب بوده و دارای یک پیستون مناسب و جم و جور در یک بدنه فلزی محکم می باشد. بعضی قسمت های این مدل پلاستیکی اما از نوع بسیار محکم آن می باشد که آب را به خوبی گرم نگه می دارد .

  • vacuum flask french press

این مدل یکی از موفق ترین مدل های در دسترس می باشد نه تنها به سختی می شکند بلکه به سختی خش برمی دارد و بسیار مقاوم است. محفظه ی از جنس استیل ضد زنگ این قهوه ساز به خوبی توسط دسته پلاستیکی محکم اطراف آن محافظت می شود. مهم تر از همه اینکه این مدل قهوه را به خوبی گرم نگه می دارد بسیاری از سازندگان می گویند که حتی تا 2 ساعت بعد از دم کشیدن قهوه می تواند در این قهوه ساز گرم بماند اما یک ساعت به واقعیت نزدیک تر است.

  • Sterlingpro Double-walled stainless


این مدل نیز دارای دو صفحه فیلتر می باشد . این مدل فرنچ پرس (French Press) به خوبی قهوه شما را گرم نگه می دارد همچنین در فصل تابستان گزینه مناسبی برای خنک نگه داشتن قهوه یخی می باشد . دکمه پیستون بالای دستگاه بزرگ می باشد که این امکان را می دهد بدون آسیب زدن به دست خود به راحتی آن را فشار دهید.

  • Frieling French press

این مدل قهوه ساز در سایز های متنوعی موجود بوده همچنین شامل خصوصیاتی همچون عایق بودن و فیلتری دو لایه ای می باشد. درکنار استیل ضد زنگ بودن آن سطح این قهوه ساز به خوبی صیغلی و براق شده است و نیاز به مراقبت برای جلوگیری از خراش برداشتن دارد.

  • Vonshef french press

این مدل فرنچ پرس (French Press) دارای بدنه ای از جنس استیل ضد زنگ بوده و دارای ساختمان دو دیواره ای می باشد و قیمتی بسیار مناسب داشته و بسیار جدید می باشد.

  • Stoneware press pots

این مدل تنوع رنگی بالایی داشته و بدنه آن طوری طراحی شده که تیز ترین چاقو ها نیز نمی توانند باعث خراش در سطح ان شوند. همچنین گنجایش این مدل بسیار زیاد می باشد.اما یک نکته منفی راجب این مدل سنگین بودن ان است.

  • stainless steel travel mug

این مدل فرنچ پرس (French Press) دارای مدل های مسافرتی بوده و دارای تنوع رنگی زیادی نیز می باشد و از جنس استیل ضد زنگ بوده و دارای فیلتری دو لایه ای است . بدنه ای در ته ظرف آن وجود دارد که می تواند قهوه بیشتری در خود نگه دارد .دارای دسته بزرگی است که به شما کمک می کند قهوه را از داخل ظرف خودش به راحتی بنوشید. همچنین دارای سرپوشی است که مانع از خارج شدن گرما یا بیرون ریختن قهوه می شود.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *