قهوه بلاگ

قهوه ساز کمکس چیست ؟ نحوه استفاده کمکس

کیش,قهوه فروشی در کیش,کافه کیش,قهوه کیش,قهوه فروشی

Chemex Coffee Maker

یک شیمیدان امریکایی به نام peter schlumbohm این قهوه ساز را اختراع کرد که در سال 1942 توسط شرکت کمکس (Chemex) عرضه شد. این درحالی بود که در آن زمان 64% از مردم قهوه را با یک دستگاه قهوه جوش ساده تهیه می کردند.

از اوایل دهه 2000 قهوه ساز (chemex) در میان مردم بسیار محبوب شده و طغیان کرد همچنین کمکس (Chemex) در سال 2002 بخشی از هنرهای بهنمایش گذاشته شده در موزه هنر که تمرکز آن روی هنرهای امریکایی در طول سال های اتمی 1940 تا 1960 بود در شهر san Diego شد . این قهوه ساز در بسیاری از کافه ها به راحتی یافت می شود درحالی که تعدادی از این کافه ها ازکمکس (Chemex) به عنوان یک وسیله دکوری و بسیاری دیگری ازان به عنوان یک قهوه ساز کلاسیک استفاده می کنند. در واقع این کافه ها جای مشتریانی است که علاقه مند به نوشیدن یک قهوه دست ساز می باشند. قهوه ساز (Chemex) قهوه را با روش دم کردن به عمل می آورد .

فیلتر و صافی های مورد استفاده دراین قهوه ساز 20-30% ضخیم تر از صافی های مورد استفاده در سایر قهوه ساز ها مانند Hario می باشد. که نتیجه آن دیر به عمل آمدن قهوه و یک قهوه بسیار قوی و غلیظ تر و در عین حال شفاف ترمی باشد. با این قهوه ساز شما می توانید یک فنجان قهوه بدون رسوب در ته فنجان داشته باشید .که حتی کوچک ترین ذرات رسوبی و چربی و روغن های نامطلوب موجود را نیز از آن خارج می کند . در واقع یک صافی خوب با یک زمانبدی مناسب برای عمل دم کشیدن می تواند تمام ذرات نامطلوب موجود در قهوه را که باعث تلخی نامطلوب قهوه می شوند را خارج کرده و درعین حال اجازه عبور تمام ذرات مطلوب موجود در قهوه را ایجاد کند. فیلتر کمکس(Chemex) به صورت مخروطی شکل بوده که براساس تکنیک ها و روش های آزمایشگاهی طراحی شده است که مزایای این شکل از صافی این است که صافی در زیر فشار حاصل از وزن مایع یا به هنگام هم زدن یا جابه جا کردن ذرات قهوه دچار از هم گسیختگی یا پارگی نمی شود.

به عنوان صافی مناسب این کار نیز شما می توانید از صافی های استیلی ضد زنگ که چند بار مصرف می باشند و به راحتی قابل شست و شو هستند استفاده کنید اما برخی ترجیح می دهند که از صافی های کاغذی استفاده کنند .همیچنین صافی هایی از جنس کتان برای قهوه ساز کمکس(Chemex) وجود دارد که البته از نظر شست و شو, شستن آن کمی دشوار می باشد .به هر حال این قهوه ساز شست و شویی بسیار ساده و به دور از پیچیدگی دارد که بدنه شیشه ای آن با یک مایع شوینده و آب گرم به راحتی تمیز می شود. یکی از راه های پاک سازی شیشه کمکس (Chemex) پر کردن ظرف قهوه ساز با یخ و اضافه کردن نمک به محتویات داخل ظرف می باشد که بعد از ترکیب آنها با یکدیگر در داخل قهوه ساز و چرخاندن آن محتویات را خالی کرده و ظرف را با آب بشویید .برس و فرچه های مخصوص شست و شو نیز از جنس هایی مانند نایلون اکریلیک و.. برای راحت تر شدن کار در دسترس می باشد. 

به طور کلی صافی قهوه ساز کمکس دارای 4 مدل می باشد که عبارتند از

صافی ای دایره ای شکل چند لایه

مربعی شکل چند لایه

مربعی با جنس طبیعی و اصلی چند لایه

هلالی شکل تک لایه

درجه آسیاب کردن قهوه برای کمکس

با قاعده اندازه دانه باید کمی درشت بوده و بیش از حد ریز نشود.در واقع قهوه آسیاب شده ای مطلوب است که نه خیلی درشت و نه خیلی ریز باشد.ا گر مراحل به عمل آمدن قهوه بسیار سریع سپری شد و قهوه مزه سبک و ضعیفی داشت باید دانه های قهوه خود را کمی بیشتر آسیاب کنید و از طرفی دیگر اگر قهوه شما خیلی غلیظ و غیر شفاف رسوب دار بود باید زمان آسیاب کردن دانه های خود را کاهش دهید و درشت تر آسیاب کنید .

قهوه ساز کمکس (Chemex) به طور کلی دارای 4 مدل رایج بوده که عبارتند از

1. مدل 3 فنجانی

2.مدل 6 فنجانی

3. مدل 8 فنجانی

4. مدل 10 فنجانی که در بین آنها مدل 3 فنجانی سایزو صافی متفاوتی دارد

برای درست کردن قهوه با کمکس  مقدار قهوه چه ميزان باید باشد ؟ 

برای تهیه قهوه با یک مدل 8 فنجانی به اندازه 42 گرم یا 6 قاشق سوپخوری قهوه لازم است . همچنین برای هر یک فنجان قهوه به اندازه 5 اونس قهوه آسیاب شده نیاز است .

به عنوان نکته به خاطر داشته باشید:

که هرمقدار قهوه اضافی را در یک ظرف گرمایی و حرارتی نگه دارید یا اگر از صفحات گرمایی الکتریکی استفاده میکنید شیشه قهوه ساز را به طور مستقیم روی آن قرار ندهید و ازصفحه ای که متشکل از خطوط مارپیچی شکل از جنس استیل ضد زنگ می باشد بین ظرف و گرمازای الکتریکی خود استفاده کنید همچنین قبل از قرار دادن شیشه قهوه ساز  مطمئن شوید که حتما مقداری آب در آن موجود باشد که حرارت مستقیم به ظرف شما آسیب نرساند٬ و همیشه به اندازه مصرف قهوه دم کنید٬ زیرا گرم کردن قهوه ای که یک بار دم کشیده اصلا شیوه مناسبی نیست و طعم قهوه را به طور کلی تغییر می دهد٬ همچنین برای گرم ماندن قهوه خود می توانید از پوشش هایی که در بالای شیشه قرار می گیرد ونوعی درپوش محسوب می شود استفاده کنید٬ که این نوع درپوش ها از جنس پلاستیکی سیلیکونی گوی مانند , شیشه ای یا چوبی وجود دارد که مسیر خروج بخار را به نوعی مسدود می کنند٬ همچنین ظروف شیشه ای مخصوص که تنظیم کننده میزان شکر و خامه می باشند و در بالای ظرف قرار می گیرند نیز برای استفاده در دسترس می باشند.

مطالعه کنید : همه چیز درباره قهوه جوش پرکولاتور

مراحل به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز کمکس(Chemex)

  • غیر از تقریبا 510 گرم آبی که دمای ان در حدود 205 درجه فارنهایت می باشد و برای تهیه قهوه لازم است به مقداری آب بیشتر برای شست و شوی صافی مورد نظر نیاز دارید.
  • به اندازه 30 گرم قهوه که در اندازه متوسط یعنی درشت تر از drip و ریزتر از French press آسیاب شده نیاز است.
  • یک فیلتر مربع شکل را درون کمکس (Chemex) قرارمی دهیم که یک سمت این فیلتر یک لایه اما سمت دیگر آن دارای چندلایه ودهانه بوده و باید بالاتر از لبه chemex قرار بگیرد که از آن برای ریختن آب و قهوه استفاده شود.
  • به محض اینکه آب گرم شد فیلتر مورد نظر را با آن شست و شو می دهیم و آب حاصل از شست و شو را دور می ریزیم این عمل تا حدی باعث گرم شدن ظرف نیز می شود. سپس قهوه را درون صافی می ریزیم.
  • به محض اینکه آب به نقطه جوش رسید آن را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم حدود 20 تا 30 ثانیه قبل از ریختن درون ظرف کمی خنک شود. اولین ریختن آب بسیار مهم بوده و بجای ریختن تمام آب و فشار آوردن به ظرف فقط به اندازه ای آب بریزید که دانه های قهوه خیس شده و به آب آغشته شوند. در واقع خیس شدن قهوه به آنها این امکان را می دهد که حباب بزند . اهمیت این مرحله در این است که تمام ذرات قهوه موجود در ظرف در تماس با آب می باشند. بعد از خیس کردن دانه ها به اندازه 20 تا 40 ثانیه صبر کنید .اگر با مدل 8 فنجانی قهوه ساز کمکس (Chemex) قهوه تهیه می کنید تا زمانی آب بریزید که ترازوی شما عدد 150 گرم را نمایش دهد. در طول این زمان کربن دی اکسید حبس شده در میان ذرات نیز از انها خارج می شود. در این مرحله می توانید قهوه را با یک قاشق چوبی هم زده تا مطمئن شوید هیچ دانه ای خیس نخورده و خشک باقی نماند. سپس می توانید در ثانیه 45 ام مرحله دوم ریختن آب را آغاز کنید در این مرحله از مخلوط شدن یک دست آب و قهوه اطمینان حاصل نمایید. برای این منظور آب را با یک حالت جنبش دار ریخته و فقط به یک نقطه آب اضافه نکنید وبیشتر به نواحی آب اضافه کنید که تیره ترند و قهوه در آنجا جمع شده. تا جایی این عمل را ادامه دهید که به اندازه یک انگشت کوچک بالای ظرف خالی باشد یا به وزنی در حدود 450 گرم برسید.
  • اضافه کردن آب را به صورت تدریجی ادامه دهید اما تا بالای ظرف را با آب پرنکنید همیشه چند سانتی بالای ظرف را خالی بگذارید ٬دردقیقه 1 و 45 ثانیه ظرف خود را با آب پر کرده تا به وزنی در حدود 700 گرم یا مطلوب خود برسید. استفاده از یک ترازوی دیجیتالی در زیر ظرف قهوه ساز کمکس (Chemex) به شما در اندازه گیری دقیق کمک می کند.
  • بعد از تقریبا 4 دقیقه کار قهوه شما تمام است به محض عبور تمام ذرات قهوه از صافی آن را از ظرف خود جدا می کنیم. در این حالت قهوه ساز شما چیزی در حدود 20 انس را نشان می دهد که هر انس چیزی در حدود 31 گرم می باشد.

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز کمکس (Chemex)


 

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *