قهوه بلاگ

قهوه جوش ترک جذوه (cezve)

قهوه جوش ترک جذوه (cezve)

همه چیز در مورد قهوه جوش ترک

دراینجا به برسی جز به جز هر آنچه در مورد قهوه ترک لازم است بدانید می پردازیم .ابتدا نکاتی را شرح می دهیم که اول از هرچیز باید گفته شود برای مثال شما ممکن است به وفور در دستور العمل های تهیه قهوه ترک کلمه جوشیدن را دیده باشید به یاد داشته باشید که شما با جوشاندن قهوه ترک به کلی قهوه را از بین می برید پس قصد ما رسیدن به نقطه گرمای مناسب بدون جوشاندن می باشد در واقع با جوشاندن در انتها شما چیزی جز یک نوشیدنی کافئین دار گرم نخواهید داشت. همچنین می توان گفت که کف کردن و ایجاد کف در سطح قهوه مهم ترین نکته درمورد قهوه ترک می باشد که با جوشاندن آن این کف را به کلی از بین می برید. چگونه قهوه ترک درست کنیم تهیه قهوه ترک نیازمند تعدادی ظرف مخصوص می باشد که برای تهیه قهوه وجود این ظروف ضروری می باشد. بسیاری از افراد برای تهیه قهوه از دانه های آماده آسیاب شده استفاده می کنند در حالی که در دستور سنتی آن استفاده از دانه های تازه برای رسیدن به بهترین طعم و آسیاب کردن آن توسط یک چرخ آسیاب خوب یک امر مهم می باشد .بهتر است بدانید که در طعم قهوه هیچ چیزی موثر تر از تازگی دانه های آن نمی باشد. پس قهوه ترک تازه تهیه کنید . به شدت از آسیاب کن های تیغه دار دوری کنید بهترین راه آسیاب کردن قهوه استفاده ازاسیاب کن سنتی مخصوص قهوه می باشد و یا آسیاب های صنعتی هست در حقیقت مهم ترین قدم برای داشتن یک لایه کف خوب در سطح قهوه ترک , استفاده از ذرات قهوه آسیاب شده خوب می باشد. ظاهرا هر دانه قهوه بو داده ای می تواند دردستور تهیه قهوه ترک استفاده شود و هیچ نوع خاصی از دانه قهوه ترک وجود ندارد. درواقع آن ترکیب جادویی دانه ها برای رسیدن به یک طعم خاص از فنون و سرمایه های با ارزش قهوه سازان بزرگ می باشد که ترکیبی از دانه های عربی که بوته هایی است که دانه های قهوه درجه یکی را تولید می کند و درصدی از دانه های روبوستا که یک گیاه قهوه افریقایی می باشد است و فقط با کسب تجربه و مهارت می توان به آن دست یافت. برای تهیه این نوع از قهوه نیازی به نوع درجه یک آن نیست در واقع انتخاب نوع دانه بستگی به ذائقه شخصی دارد .از دانه های بو داده متوسط قهوه استفاده کنید .دانه های بو داده ی خیلی تیره به قهوه یک طعم بسیار قوی و سنگین می دهد.

تولید کنندگان ترکی بیشتر از دانه های santos برزیلی استفاده می کنند و تعداد کمی از آنها دانه های برزیلی را با Ethiopian Sidamo ترکیب می کنند. در میان گران ترین برند ها نیز می توان به Tarrazu کاستاریکا اشاره کرد. قهوه ملی ترک نیز برند kurukahveci Mehmet Efendi می باشد. که بزرگترین فروش جهانی قهوه آماده را دارد. همچنین تعداد زیادی از قهوه های مشابه با حالت قهوه ترکی از سایر کشور ها وجود دارد مانند یونان ,اسرائیل, کشور های بالکان ,عرب و ..و آن را برای مهاجران خود که در سایر کشور ها زندگی می کنند صادر می کنند. این قهوه ها طعم و مزه متفاوتی با برند اصلی قهوه ترک دارند. همچنین دانه های خانگی نیز وجود دارد که توسط شرکت های محلی تولید می شوند و کمتر در سایت های فروش انلاین قهوه دیده می شوند. و گاهی نکته مثبت در مورد این قهوه ها ارزان تر بودن آنها نسبت به سایر برند ها می باشد.

قهوه جوش

نکته بعدی در مورد قهوه جوش یا همان ظرفی است که قرار است قهوه در داخل آن به عمل بیاید که ظرف سنتی قهوه ترک جذوه (cezve) نام دارد که از زمان های طولانی مورد استفاده قهوه سازان ترک قرار گرفته است که می تواند از جنس مس, استیل ضدزنگ ,برنج یا دست ساز باشد. که تهیه قهوه در آن به میزان قهوه که در آن می ریزید و سایز آن بستگی دارد.

نکته

  • کف و حباب ایجاد شده در قهوه ترک یکی از بهترین نشانه های خوب بودن قهوه می باشد. اندازه آب مورد نیاز باید تا اواسط ظرف قهوه جوش بالا بیاید. فنجان قهوه خوری فنجان قهوه خوری که 2 تا 2.5 انس ابگونه یا همان 60 تا 75 میلی لیتر مایع گنجایش دارد برای این کار مناسب است.
  • در واقع فنجان های قهوه خوری ترک از ناحیه kutahya که بهترین ظروف چینی در ترکیه را تولید می کند می آید.
  • دو نکته مهم را به خاطر بسپارید
  • نیازی به استفاده از قاشق به همراه این فنجان ها وجود ندارد زیرا شما نباید بعد از به عمل آمدن قهوه شکر را را به آن اضافه کنید
  • شما این فنجان ها را قبل از ریختن قهوه در آن گرم نمی کنید همانند بسیاری از انواع قهوه که این کار را می کنند زیرا دمای قهوه به خودی خود تقریبا در نقطه جوش قرار دارد . حال تمام اجزا را درون قهوه جوش ترکی جذوه (cezve) قرار می دهیم .

تمام اجزا مورد نیاز برای تهیه یک فنجان عبارتند از

  • به اندازه 1 فنجان قهوه خوری آب .
  • استفاده کردن از آب معدنی خودداری کنید که باعث تغییرات شیمیایی در طعم قهوه می شود.
  • به اندازه یک و نصفی قاشق پر قهوه ترک .
  • در واقع اندازه دقیقی برای قهوه وجود ندارد اما می توان گفت که میزان آن حدودا از 5 تا 10 گرم متغیر است درواقع همه اینها به ذائقه شما بستگی دارد که براساس آن میزان قهوه را کاهش یا افزایش دهید.
  • درحقیقت نسبت حقیقی مورد استفاده برای قهوه 10 به 1 می باشد.
  • برای یک فنجان قهوه ترکی میزان 2.5 اونس یا 75 میلی گرم یا 7.5 گرم قهوه ترک کافی است.
  • به میزان دلخواه شکر اضافه کنید اما اندازه رایج برای قهوه ترک 1 قاشق چای خوری می باشد. (نکنید بهتر است)
  • قهوه هل دار ترک یک دانه تخم یا غلاف هل را به قهوه اضافه می کنیم در بعضی نواحی ترکیه به جای هل از دارچین , کندر یا میخک استفاده می کنند.
  • هل یک ادویه خوشبو می باشدکه در منطقه عرب بسیار محبوب است که ترک ها در بعضی نواحی خاص نیز از آن به اندازه متعادل و مناسب استفاده می کنند . در بیشتر مواقع افراد هل را به همراه قهوه آسیاب می کنند و غلاف هل را بعد از ریختن قهوه در فنجان برای طعم بیشتر درون فنجان قرار می دهند. راهنمای شیرینی قهوه ترک در ابتدای روند تهیه قهوه ترک شما باید میزان شکر مورد نیاز خود را به آن اضافه کنید . نمی توانید آن را بعد از سرو کردن قهوه به آن اضافه کنید زیرا کف موجود در سطح ظرف و قهوه ته ظرف مانع از این کار می شود.

در این جا 4 راه وجود دارد که قهوه ترک را بر اساس میزان شکر موجود در آن دسته بندی کنید

  • ساده: که هیچ شکری ندارد
  • کم شکر: دارای تقریبا 1 تا 1.5 قاشق چای خوری شکر
  • شکر متعادل: 2 قاشق چایخوری شکر
  • پرشکر یا بسیار شیرین: بیشتر از 2 قاشق چایخوری

اگر شما برای چند نفر قهوه تهیه می کنید میزان درجه بندی شکر آن متفاوت است . پس از دو قهوه جوش به طور همزمان برای این کار استفاده کنید تا نه وقت خود را هدر دهید نه قهوه تهیه شده در مرحله اول سرد شود. ظرف قهوه جوش جذوه (cezve) خود را به خوبی با آب گرم شست و شو دهید زیرا اگر این کار را نکنید شکر به خوبی در تمام قهوه پخش نمی شود . هنگامی که آب را در قهوه جوش می ریزید مطمئن شوید که آب هم دمای محیط می باشد و زیاد گرم نیست . به محض اضافه کردن اجزا سعی نکنید که زیاد آن را بهم بزنید چون سردی آب تا حدی مانع آن می شود. به عنوان یک وسیله گرما زا از استفاده کردن از دستگاه های الکتریکی خودداری کنید زیرا کنترل میزان گرما توسط این دستگاه ها دشوار می باشد یک اجاق الکلی کوچک گزینه ی مناسبی برای این کار است. بگذارید که آب به آرامی گرم شود شما درعرض چند دقیقه شاهد بالا آمدن قهوه میشوید پس حرارت زیر آن را برای جلوگیری از سر رفتن قهوه کم ترکنید . حال تمام اجزای درون ظرف را با هم مخلوط کرده و مواد را به آرامی به هم بزنید مناسب ترین همزن یک همزن چوبی می باشد. مطمئن شوید که هیچ شکر و قهوه ای در سطح ظرف شناور نمانده است . سپس قاشق را خارج کرده و دیگر قهوه را هم نزنید. گرمای اندک و آهسته+آب سرد= عمل آمدن طولانی تر که باعث عصاره گیری بهتری از قهوه می شود. بعد از گرم شدن ,قهوه با تولید کف و خامه در لبه ها ی ظرف واکنش ایجاد می کند در این حال میزان گرما را تا حد ممکن پایین بیاورید.که باعث می شود که قهوه شما نجوشد. در این مرحله هرچه عمل امدن قهوه پیش می رود سطح قهوه بالاتر می اید .حلقه کف سطح ظرف جذوه ⟨cezve〉 نیز بسته شده و شروع به بالا امدن می کند که در اصطلاح به آن اولین بالا آمدگی می گویند . سپس در این لحظه قهوه جوش را از حرارت جدا کرده و 15 ثانیه به آن زمان می دهیم کمی فرونشین شود . سپس دوقاشق چای خوری از کف درون قهوه جوش را برداشته و درون فنجان می ریزیم زیرا باید خامه و کف به میزان مساوی در همه فنجان ها وجود داشته باشد. دوباره قهوه جوش جذوه (cezve) را روی حرارت می گذاریم و اجازه می دهیم تا گرم شود و عمل بالا آمدگی دوم رخ دهد اما قهوه نجوشد . سپس قهوه جوش را از روی حرارت برداشته و قهوه را به آرامی درون فنجان می ریزیم .به اندازه ی 30 ثانیه مکث کنید تا قهوه ته نشین شده شود زیرا تفاله قهوه قابل خوردن نیست سپس نوشیدن آن را آغاز کنید. قهوه ترک به طور سنتی با یک شیرینی ترکی سرو می شود که این شیرینی تکه کوچکی از یک شکلات غلتانده شده در شکر می باشد که یک بافت چسبنده دارد که هدف از سرو ان از بین بردن تلخی ناشی از قهوه می باشد. همچنین بسیاری از میزبانان در کنار فنجان قهوه یک لیوان آب سرد نیز برای مهمان سرو می کنند این آب کمک به تغییر طعم موجود در دهان می کند.

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه جوش ترک جذوه (cezve)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *