قهوه بلاگ

موکاپات،آموزش استفاده و انواع مختلف

کیش,قهوه فروشی در کیش,کافه کیش,قهوه کیش,قهوه فروشی

موکا پات (Moka Pot) با نام Macchinetta del caffe

به معنای قهوه ساز کوچک ایتالیایی نیز شناخته می شود. که یک قهوه جوش یا قهوه ساز الکتریکی می باشد که قهوه را با اضافه کردن فشار حاصل از آب جوش درون قهوه ساز تولید می کند. این قهوه ساز برای اولین بار در ایتالیا توسط Luigi De ponti مخترع برای Alfonso Bialetti در سال 1933 اختراع شد.

صنعت Bialetti برای تولید مدل های یکسان تحت عنوان Moka Express به روند خود ادامه داد. موکا پات (Moka po) به طور رایج و چشمگیری به ویژه در نواحی اروپایی مانند کشورهای ایتالیا , پرتقال و اسپانیا و نواحی آمریکای لاتین مورد استفاده قرار می گیرد . طرح این قهوه ساز در صنعت هنرهای مدرن و طراحی موزه ها مانند موزه Wolfsonian –FIU که یک موزه هنر مدرن می باشد یا موزه Cooper-Hewitt که یک موزه طرح ملی می باشد و یا موزه ,London Science یک طرح نمادین است. این قهوه ساز دارای سایز های متفاوتی از 1 تا 18 در 50 میلی لیتر می باشد. طرح اصلی و بسیاری از مدل های رایج ان نیز ساخته شده از آلومینیوم می باشد.

مطالعه کنید : قهوه ساز ایروپرس + فیلم آموزش و جزییات

تنوع و برندها

موکا پات (Moka pot) ها در دو مدل الکتریکی و برقی ویا با حرارت مستقیم می باشند و به طور سنتی از آلومینیوم ساخته می شوند اگرچه گاهی از جنس استیل ضد زنگ یا آلیاژ های دیگر نیز دیده می شوند.
brikka  نوع تغییر یافته و اصلاح شده ی Moka pot تولید شده توسط Bialetti می باشد.این قهوه ساز ترکیبی از یک دریچه ی تنظیم کننده ی فشار در قسمت بالایی لوله که امکان تولید فشار داخل مخزن آب را ایجاد می کند می باشد. در این روش فشار به سرعت تولید می شود٬ در مقایسه با موکا پات (moka pot) این قهوه ساز دمای آب را با سرعت بیشتری برای تولید قهوه مورد نیاز درون قهوه ساز بالا میبرد. این دریچه تنظیم کننده امکان تجمع فشار را ایجاد کرده واجازه می دهد که دمای مایه درون قهوه ساز از حالت قبلی خود نیز به طور ناگهانی فراتر برود که نتیجه این امربه عمل آمدن قهوه ای است که در دما و فشاری بالاتر از حد استاندارد سایر قهوه سازها به دست آمده.

Moka Express نوع دیگری از موکا پات (Moka pot) های اصلاح شده و تغییر یافته می باشد.

که این قهوه ساز اجازه می دهد شیر به کف و خامه تبدیل شده و با قهوه در طول تهیه شدن آن میکس شود.نام Moka کلمه ای است که ایتالیایی ها از آن برای شیر گاو استفاده می کنند. Bialetti همچمنین چندین مدل از Moka pot های ضد زنگ را تولید کرده است برای مثال :Musa, Class ,Venus . Alessi نیز ظرفی است که تولید کنندگان ظروف ایتالیایی از آن به عنوان موکا پات (Moka pot) یاد می کنند.

Cuisinox نیز چندین مدل از moka pot ها را در جنس های آلومینیوم و استیل ضد زنگ تولید کرده است. طراح های سازنده ی ظروف ایتالیایی Serafino Zani بخاطر تولید موکاپات (Moka pot) های خود مشهور می باشد.

مدل Finlandia طراحی شده توسط Tapio wirkkala و طرح Mach طراحی شده توسط Isao Hosoe می باشد که جایزه بهترین طراحی را در سال 1993 ازشیکاگو را به خود اختصاص داده اند .

Thema نیز مدلی است از استیل ضد زنگ با تیتانیوم وGenesis نیز مدلی است از استیل ضد زنگ و مس که هردو توسط Tarcisio Zani طراحی شده است. Vev vigano نیز یک طراح ایتالیایی است که در تولید موکا پات (Moka pot) های ضدزنگ تخصص یافته بوده و خط تولید آنها شامل kontessa, itaca, vespres, carioca می باشد .در سال 2004 آن ها کافه تریا UFO طراحی شده توسط Vinod Gangotra را تولید کردند .این طرح اندازه 2 فنجان قهوه ظرفیت داشت و در فرورفتگی نیمه ی بالایی ظرف ته نشین می شد و قهوه را به محض تولید جمع آوری میکرد.نیمه بالایی ظرف از جنس آلومینیوم و قسمت پایینی از جنس استیل ضد زنگ بود.
Beliman نیزموکا پات (Moka pot) های ضد زنگی را تولید کرده که با فشاری بالاتر کار می کند و توانایی تولید کرم را نیز دارد. این قهوه ساز دارای تنوع زیادی در رنگ و سایز می باشد که هردو سایز بزرگ و کوچک آن از جنس آلومینیوم برای ظروف استاندارد و تیتانیوم برای ظروف اولیه در دسترس می باشد. G.A.T نیز یک شرکت ایتالیایی تولیدکننده موکا پات (moka pot) می باشد که طرح های این شرکت بسیار گسترده و کامل بوده و شامل بیش از 50 طرح می باشدکه این امکان را به فرد می دهد که بر اساس قیمت, جنس و یا تنوع تولید آنچه را که مورد نظرش می باشد انتخاب کند. بعد از جنگ جهانی دوم moka های ایتالیایی سراسر اروپای جنوبی را فرا گرفت و به عنوان یک روش استاندارد برای تولید قهوه به شیوه خانگی و دستی شناخته شد. و این امر باعث الهام بخشی به سایر افراد شد برای تولید نمونه ای جدید یا مشابه این قهوه ساز . از قسمت های دیگر جهان که بعد از جنگ جهانی دوم با moka ایتالیایی آشنا شد می توان به استرالیا اشاره کرد٬ بیشتر مهاجران ایتالیایی پس از جنگ از این قهوه ساز در خانه های خود استفاده می کردند و این امر موجب شد که بسیاری از استرالیایی ها نیز به تقلید از آن ها از این وسیله در خانه خود استفاده کنند و به طور گسترده در بسیاری از فروشگاه های این کشور به فروش برسد.

مراحل تهیه قهوه با موکا پات (Moka pot)

  • ظرف مورد نظر را با آب تا خط استاندارد و صافی فلزی قیفی شکل مشخص شده در ظرف پر میکنیم
  • سپس مقدار قهوه ی مورد نیاز را به این صافی اضافه میکنیم
  • بعد از قسمت بالایی که دارای دومین صافی فلزی در قسمت تحتانی میباشد به تدریج بر روی پایه پیچیده می شود
  • سپس ظرف را در یک مکان مناسب برای گرم کردن قرار می گیرد
  • آب به نقطه ی جوش رسیده و بدین طریق از این آب جوش ,بخار تولید می شود
  •  بعد از اینکه بخار به نقطه فشار مناسب بالاتری رسید ,آب جوش را با فشار, دراطراف قیف حاوی ذرات قهوه و قسمت بالایی ظرف ,ینی جایی که قهوه در آن جمع شده قرار می دهد
  • این قهوه جوش در موکا پات (Moka pot) حاوی بخارو فشار در دمای بالا می باشد .فشار آب اطراف ظرف داغ تر از ظرفی دیگر در سایر روش ها تولید قهوه می باشد و چیزی حدود 90 درجه سانتی گراد بوده که به مرحله استخراج بستگی دارد.
  • هنگامی که محفظه پایینی خالی است حباب و کف حاصل از بخار با آب بخار نشده ترکیب می شود و یک صدای جوشیدن خاصی را ایجاد می کند
  • این مرحله اجازه می دهد که ترکیب بخار بسیار گرم شده و آب با قهوه ترکیب شوند. که این امر موجب یک نتیجه ی نامطلوب می باشد و بنابراین مراحل آماده سازی و درست کردن قهوه با کنار گذاشتن ظرف از روی اجاق یا گاز به محض مشاهده کردن این صحنه باید متوقف شود .

فیلم آموزش به عمل آوردن قهوه با قهوه ساز موکا پات (Moka pot)


 

نگهداری

نوار و لاستیک های تعبیه شده و همچنین فیلتر و صافی های موجود در موکا پات (Moka pot) ها باید به طور منظم تعویض و چک شوند که از سالم بودن آنها و بسته و مسدود نبودن درزهای آن هنگامی واشر یا لاستیک جدیدی در آن قرار داده می شود مطئن شد زیرا ممکن است مزه ی قهوه را تک تک این موارد تغییر دهند.

مشخصات قهوه Moka

طعم قهوه موکا پات (Moka pot) به تنوع , اندازه ,مراحل ,بو ,دادن و میزان آسیاب شدن , مشخصات آب و درجه حرارت استفاده شده برای دانه های آن بستگی دارد .گاهی Moka pot ها را به عنوان دستگاه اسپرسو ساز در نظر می گیرند با نسبت عصاره گیری مشابه با دستگاه سنتی اسپرسو اما نتیجه به دست آمده دارای درجه کافئین بیشتری می باشد .اگرچه قهوه های معمولی Moka در فشارهای پایینی حدود 1تا 2 بار استخراخ و عصاره گیری می شوند درحالی که فشار استاندارد برای قهوه اسپرسو چیزی در حدود 9 می باشد بنابراین قهوه Moka همان اسپرسو در نظر گرفته نمی شود زیرا طعم بخصوص خود را دارد.

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *